måndag 2 oktober 2017

7 månader

Lilla Tuvali har hunnit bli en 7 månaders guldklimp som förgyller våra dagar. Hon är lika nöjd och glad som Tindra var som baby. Så länge hon är mätt och torr lever livet. Hon klarar sig på så mycket mindre sömn än Tindra men äter så mycket mer. Känns i bland som att jag inte gör annat än skalar de där arma potäterna och gråter över att det svider så i fingrarna. Hon har börjat öva stämbanden och älskar att följa med vad storasyster och Freddi busar med. Då även hon börjar röra sig blir det nog trångt om saligheten på våra 50kvm. Morgongröten är det enda vi inte introducerat i matväg ännu. Annars äter hon lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt. Har kört på känsla här och lagt till ett mål vartefter hon blivit oroligare under någon tid på dygnet. Tänker att en inte behöver stressa så mycket med det där ätandet, de hinner nog. 
Hon sover 21-07, bökar på och vaknar till ganska många gånger per natt men lämnar inte sängen utan får bara tutten och kramdjuret. Sover i vagnen 10-11.30 och 14-valfri tid (ibland 1h, ibland 3h). Trivs bra i sitt babygym eller att snurra på på köksgolvet. Än så länge är hon nöjd att åka bil och har inte behövt ha något hängt på babyskyddet. Storlek 68-74 kör vi i klädväg. Viktmässigt ligger hon 2kg efter storasysters dagsvikt så snart är de lika. Fortfarande två tänder nere och inga fler syns till. Har inte tappat så mycket babyhår men det som växt ut är flera nyanser ljusare.  









2 kommentarer:

  1. Oj va fin den där pippi-dräkten för bilsätet hon har på sig! Var hittar man mönstret på en sån? 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har inget direkt mönster på just den, har kört lite på känsla vartefter jag stockat. Men ett grundmönstret på enkel sovpåse fick jag tag i på lokala handarbetsaffären så jag fick se lite hur det var tänkt med skarv osv. Det jag skulle korrigera om jag gjorde en till är att hålet för bilbältet baktill skulle vars längre mer än framtill eftersom rumpan tar så mycket mer plats och då hon sitter då pass upprätt i boldtolen hamnar det lite långt bak och då börjar det "dra" bakpå.

      Radera