onsdag 2 augusti 2017

5 månader


Hallå där världen! I dag blir jag 5 månader. Tiden går fort fort för mig. Jag är 1,8kg tyngre och 1,7cm längre än vad syrran var vid samma ålder. Jag har börjat få majsvälling till natten och det gör att jag sover från 21.30 till 6-7 tiden. I bland är jag vaken en stund och filosoferar lite före jag somnar om. Kl.8 vill jag ha frukost-tissen och sen beror det lite på vad syrran är på för humör om jag hinner mysa med mamma i sängen eller om vi blir tvungna att stiga upp. 10-tiden går jag ut i vagnen och sova efter ännu en amning och sen är resten av dagen ganska öppen. Så fort jag kört samma mönster några dagar och mamma tror att jag fått nån slags rutin på dagen busar jag till det och ändrar helt längden på sovturerna i vagnen och antalet amningar per dag. Mamma envisas ändå med att ha mig att sova ute två gånger per dag. Jag svänger mig från rygg till mage åt vänster och har bra ro att ligga och kika runt mig sen, de säger jag är stadig i nacken. Jag kan också snurra runt i cirkel. Mina ben går som trumpinnar då jag ligger och mamma är lite nervös att jag skall bli en kvick-mick. Allt är roligt att tugga på och jag kan själv greppa efter saker och föra dem till munnen. Jag är glad och nöjd så länge magen är mätt och jag tycker verkligen om då någon pjallrar sig och underhåller mig, då skrattar och ylar jag högt. Jag spyr ännu ganska mycket och ofta men bara små gluttor. Jag har också börjat dregla massor, så jag avger ingen ljuvlig babydoft utan mest sura mjölk-odörer. 


Jag har inte tappat lika mycket hår som syrran hade vid 5 månader och det har inte heller växt ut något nytt ännu så ingen vet vad min färg kommer att bli. Jag har torr hud och lite mjölkskorv i hårbotten. Jag reagerar verkligen inte på något alls som mamma äter ännu, varesig det är kryddstarkt eller jästa produkter. 
Så där på det stora hela är jag en ganska gemytlig och lättskött baby om jag får säga det själv. 

H, Tuvali Blomqvist



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar