torsdag 10 mars 2016

Atopisk hud

Det gick som vi gissade i går då vi var till VCS med Tindra för hennes utslag på kroppen. Hon blev diagnostiserad med Atopisk hud. Vi blev väl bemötta och fick massa information. Patienten skötte sig utmärkt. Tre salvrecept och 2h senare fick vi lämna huset. Det jag tyckte var mest minnesvärt var att läkaren sa att detta med mat och smakprover och vad man ger åt sin baby när skall föräldrarna helt göra som de vill. I olika länder finns olika rekommendationer, det de ger vid 4 månader i ett land rekommenderas först från 10 månader i ett annat osv. Och i alla länder växer barn upp och mår bra. Så där skall du följa din magkänsla lite. Har du ett barn med känslig mage/hud så bör du ta det lugnt och börja med "blekare" födoämnen och bara ge ett nytt per gång. Två saker angående smörjningen som jag tyckte var superbra att tänka på och som jag själv också bör tänka på med mina eksem och kliande fläckar är:

1. Tryck in salvan i huden med lätt hand. Om du "smörjer" triggar du oftast igång kliandet.

2. Huden är ett enda organ, smörj hela (detta gäller inte kortison!). Oftast smörjer jag ju bara "fläcken" eller specifika stället. Men har du torr och kliande hud så sprider det sig lätt och kan blossa upp på helt andra ställen så smeta in hela härligheten.

Det var dagens tips! Nu blir det kaffe och studier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar