lördag 23 januari 2016

Vardagsuppdatering


Den senaste veckan har jag med mer och mindre lyckad framgång studerat på eftermiddagarna då Tindra sover dagsömn. På måndag börjar jag studera Utbildningsledarskap, en 1-årig utbildning. Har stora förhoppningar på att den skall vara givande! Det som är roligt med läsningen nu är att jag har en annan förståelse för det jag läser, en annan insikt än vad jag hade då för 12 år sedan. Tycker fortfarande det borde vara obligatoriskt att ha jobbat 1 år i skolvärlden före du blir antagen till PF för att lättare kunna relatera till saker och ting och sen första året på fältet borde du kompanjonsundervisa eller skugga ett helt år, minst!, så du får vara med om alla svängar som hör till jobbet. Tror det skulle spara på många av de unga nyutbildade lärarna som byter bana eller blir utbrände efter det första eller andra året av verkligheten utanför PF och Övis. Men det är ju bara vad lilla jag tycker det.


Maken har varit hjälpsam och nystat upp hela kjolen till mig. Ett enda stort nystan gjorde han så nu är det bara att börja använda på nytt. Men skall göra koftan klar nu först. Kanintröjan förvandlades till en kofta, rev upp hela framstycket och gjorde om det till två istället. Tydligen är det rivningsmånaden för mig nu. Brukar sällan ha tålamod med sådant som inte blir som jag tänkt mig från första början. Det hamnar i skräpet eller längst ner i korgen för att aldrig se dagens ljus mer. Men nu river jag ju massor, gör om och gör rätt. Ser det som ett tecken på mognad.


Små små steg mot ett färdigt hus hela tiden. Nu har vi fått "bryggan" mellan skorstenarna åt sotaren och räddningsräcket från Tindras rum. Alltid lika roligt att bli väckt på morgonen av en tokskällande hund och se stora arbetsbilar svänga upp på gården. Blir ilsamtal till maken ifall det är någon vi beställt som vet vad de skall göra eller om jag behöver klä på mig och gå ner och öppna. Vi har som sagt inte så tidiga vanor här om morgonen.

Det var det. Skönt med lite mildare väder idag! Har äntligen kunnat ha ut apungen och sova hela dagsömnen idag. Nu skall jag sticka lite tills hon behagar vakna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar