torsdag 10 december 2015

Virkade hjärtan

Så här i jul- och pysseltider tänkte jag lägga upp mönstret till de virkade hjärtana som jag gjorde en namnbanderoll av till Tindras dop. Hittade dem i en jultidning, minns inte vilken så här på rak arm. Jag använde mig av Merino Baby och virknål 2,5. Beroende på garn och nål så varierar ju storleken på hjärtana och tätheten i dem. Sen har jag broderat bokstäverna med kedjestygn.


Puffmaska = * 1 omslag på nålen, stick ner nålen i lm-ringen, dra upp 1 m*, upprepa *-* totalt 2ggr, 1 omslag på nålen, dra tråden genom alla 5 m på nålen.



Virka 4 lm och ta ihop till en ring med 1 sm.

Varv 1: virka 2 lm, i hst (= första puffmaskan), 1 lm, *1 puffmaska i ringen, 1 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, ta ihop med 1 sm i toppen av den första puffmaskan.

Byt färg om du vill.

Varv 2: virka sm till nästa lmb, virka 4 lm, 2 tre-dst i lmb, 3 dst i nästa lmb, 2 st i nästa lmb, 1 st + 2 dst i nästa lmb, 2 dst + 1 st i nästa lmb, 2 st i nästa lmb, 3 dst i nästa lmb, 2 tre-dst i nästa lmb, 4 lm, fäst tråden med 1 sm i lmb.

Ögla: virka 20 lm, ta ihop med 1 sm i första lm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar