onsdag 25 november 2015

4 saker som underlättar vardagen

Tänkte tips om några saker som underlättar vardagen då ni får er efterlängtade skatt. Detta är några av de saker jag kom på så här 2-månaders dagen till ära.

1. Andningslarm. Är du som jag helt hysteriskt nojig över om de andas eller inte så är detta guld värd! Vet inte om jag alls skulle ha sovit något än idag om vi inte fått låna detta av bästaste Fia & co. Det kommer två plattor med (eftersom det är tänkt att du skall kunna koppla ihop dem i spjälsängen sen) och vi har den ena i vaggan och den andra i vagnen, så flyttar jag bara adaptern beroende på var hon sover. Plattan känner av babyns andning och det blinkar grönt för varje andetag. Superskönt på natten att bara kasta ett öga på den gröna lampan och sen somna om. I stället för att börja böka kring och kolla om bröstkorgen rör sig. Samma sak då hon är nerbäddad i vagnen under alla lager så är det superbt att bara kika på adaptern, tror inte jag skulle våga ha henne ute och sova sina 4h dagsömn heller utan denna. I början är ju babyn inte så tung och har inte heller så regelbunden andning så vi har haft plattan under lakanet eftersom den inte riktigt känner av andningen ordentligt om den är under madrassen och då går larmet av för jämnan. Kom också ihåg att placera babyn rätt på plattan så att den känner av ;)

 2. Lanolinolja. Fick tips om den här på bloggen av Sandra (vilket jag faktiskt glömde bort tills Tessa också tipsade mig...) Alltså denna oljiga kräm är himmelriket för dina bröstvårtor! Den gula tuben kommer i mammalådan (packa genast ner i BB-väskan!) och den andra är köpt på Apoteket (svindyr, men tro mig så väl investerade pengar!) Inte ens en lite ond vårta har jag haft. Började redan smörja in bröstvårtorna efter duschen ca.2 veckor före som förberedelse. Så himla värt det!

3. Åkpåse till bilstolen. Det här beror nu kanske lite på vilken årstid du får barn. Men den fungerar ju året om och det finns bra med växmån i den. Stickade ju en åkpåse också, men det blev alldeles för knölig att använda på en nyfödd baby men trånga ärmar som inte gled något med fleece mot stickat, hoho! Den här är som en enkel påse bara att stoppa ner babyn i. Så slipper du krångla med halare och andra dräkter då du skall i väg någonstans. Superpraktisk!

4. Amningsdyna. Jag hade ungen att ligga på den helt och hållet den först månaden. Sparade massor på axlar och nacke! Dessutom underlättar den då du skall amma från olika håll. Lite knöligt annars att hålla i ungen tyckte jag, (om du förstås inte ammar liggande men det var aldrig något alternativ för mig eftersom vi skulle ha blivit dränkta båda två i så fall).

2 kommentarer:

  1. Håller med om 1 och 3. 😊 Skulle inte kunna tänka mig att ha varit utan dem, speciellt inte andningsalarmet. Salvorna har jag aldrig (!) hört om. Amningskudden tyckte jag var bökig. Men smaken är som baken - bred (!) 😂 som en liten tjej en gång sa åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hähä. 1:an absolut viktigast tycker jag också!
      Nå jag hade inte heller hört talas om lanolinolja före jag fick tipset här. Visste inte ens att det var den som kommit i mammalådan 😂
      Nu använder jag själv inte kudden längre då hon är större och "stadigare". Plus att jag blivit lat och bara ammar från ett håll nuförtiden 😄

      Radera