onsdag 2 september 2015

Fråga om efterrätt

"Har ni namnförslag till beibin? Släktrelaterade eller bara såna som ni annars tycker är fina? Hur stort är ert hus, hur många rum? Var är din favoritplats i huset? Kommer ni att fixa något på gården sen? Lägg upp ett recept på någon efterrätt som du gillar! Ha det gott och lycka till sen då det är dags :)"

En av mina absoluta favoritefterrätter är marängsviss. Det har jag egentligen inget recept med mängder och sådant på, brukar bara köra på känsla där.
Skär glass i bitar (vanilj, choklad eller jordgubb), skivar/bitar frukt (banan och jordgubb), häll chokladsås på och toppa det med små maränger. Ah så gott! Man kan göra i en stor skål så gästerna tar åt sig själv eller i mindre portionsskålar.

En annan favorit som jag skulle kunna äta hur mycket som helst av är cheese-cake, helst med passionsfrukt i. Det har jag tidigare satt upp recept på HÄR.

Och ett nytt recept skall jag bjussa på också:



Key Lime Pie

200g krossad digestivekex
100g smält smör
1 msk vaniljsocker
4 äggulor
1 burk kondenserad mjölk
1 dl pressad limesaft

1. Krossa digestivekexen, smält smöret och blanda dessa två med vaniljsockret.
2. Tryck ut i en pajform och grädda 8-10min i 200 grader. Låt sen bottnen svalna.
3. Skilj äggulorna från vitorna och blanda gulan med den kondenserade mjölken.
4. Pressa limefrukterna och tillsätt juicen med gulorna och mjölken.
5. Häll fyllningen i pajskalet, det stelnar ganska fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar