onsdag 6 maj 2015

Bokrecensioner

Ni som följt mig en längre tid vet att jag är lite aningen...besatt kanske (?!??) av Outlander-serien. Nu har jag läst den åttonde boken (böckerna för att vara korrekt eftersom den är delad i två). Skall jag vara ärlig vet jag faktiskt inte varför den är i två delar? De gick snabbare att läsa tillsammans än vad någon av de enskilda böckerna gjort tidigare. Det är större text, relativt små sidor och tjockt papper i dem. Efter att ha plöjt genom den sjunde bibeln i serien var dessa slut på en blink. Irriterande att allt skall delas i part 1 och part 2 nuförtiden!

Nå över till vad jag tyckte om dem då.

Första delen.
Trög att komma i gång med. Långtråkiga och långa utläggningar som kändes som att de var skrivna endast för att få lite sidor och stoff till åttonde boken. Enligt mig alldeles för mycket redogörelser för vad sonen hade för sig. Den var ändå bra strukturerad så du hade inte svårt att hänga med då det hoppade från 1700- 1900-tal. Roligt att de vinklat så pass mycket från dotterns sida också.

Andra delen
Ah, handlade mest om huvudkaraktärerna C&J som det skall vara. Denna tog slut alldeles för fort! Det var en njutning att läsa den och få följa med då det ordnade upp sig på det ena planet efter det andra. Slutet på boken levererade dock inte alls. Dels ordnar liven upp sig för alla huvudpersonerna i familjens olika grenar och avsluten levereras. Gott så. Stör mig dock på slutet eftersom det kändes lite för öppet. Så att författaren, ifall hon känner för det och orkar någon gång om några år, kan skriva en nionde bok. Vet dock inte vad den skulle ha för raffinerande inslag annat än vardagen eller ifall någon återkommer från de döda.


Hur som helst tycker jag ändå att ni skall läsa dem om ni plöjt genom de övriga i serien.
Huvudpersonerna hänger ju på ett eller annat sätt med.
Del ett får 2 av 5 läsglasögon.
Del två för 4 av 5 läsglasögon.

2 kommentarer:

  1. Men du läste väl att sserien börjar i yle1 14 maj?! Hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla första säsongen en gång till då :) Blir perfekt sommarserie! Hoppas de inte har ngt uppehåll som Starz hade.

      Radera