söndag 17 maj 2015

Baby-förberedelser

Känner att det blivit lite väl mycket renovering och Hus här på bloggen på sista tiden. Förklarligt eftersom det och jobbet är det enda som våra liv kretsar kring just nu. All tid och energi går åt till det. Har försökt varva med något inlägg som Freddi mellan varven också så ni inte helt skall tappa intresset. Minns inte när vi senast klädde oss i normala kläder och tränade våra sociala färdigheter.

Men lite baby-förberedelser borde vi också börja med, känns det som. V.22 har jag gått in i och hittills har vi väl inte åstadkommit så mycket. En vagn har vi, ett skötbord och ett babygym. Det kommer vi oss långt med, eller hur?! Så kommer ju mamma-lådan också i sommar och där finns väl en del nyttigheter. Men sen då, vad borde vi skaffa mer?!
Vandrade runt bland baby-kläder i fredags på GW Gallerian. Blev ytterst irriterad på att det fanns så lite könsneutrala kläder att välja mellan. Det var antingen rosa, spetsprytt, beige eller blått. Hur tråkigt och lätt könsindelat som helst! Vi tänker inte ta reda på kön före och det gör det väldigt svårt att handla kläder. Sen har jag absolut ingen aning om vad ungen behöver. Eller vilken storlek?! Det är ju jättesvårt att veta om vi får en knubbsäl som modern eller en pinne som fadern...?!?

Ge mig era bästa tips på vad vi behöver skaffa före lill-apan anländer. Tack!
Detta är garderoben so far. Två pyjamas, två pyttesmå bodysar, två lite större bodysar, ett par byxor, två par sockor och två koftor. Vad behöver hen mer?!?





Från vår lilla gård plockade jag rabarber i kväll och slängde ihop en rabarberpaj. Hoppas den skall väl smaka! Försöker göda mig så gott det går nu då de kommenterar att jag inte gått upp i vikt något än så länge under graviditeten. Och visst är det med paj jag skall göra det?!? :)

Gick ner några kilon i början och sen stannade det där. Och babyn var ju inte så stor som den borde vara enligt BF då vi var på UL i onsdags, hela fyra dagar efter var den. Suck! Kan ju inte direkt påstå att jag tänkt på vad jag stoppat i mig heller. Det är bara det att jag inte kan äta så mycket i gången. Men allt går ner, både nyttigt och onyttigt. Gröt, Gefilus, kiwi, päron, gurka och glass är något som jag måste ha något av varje dag. Tyvärr har godis- och sötkonsumtionen ökat avsevärt de senaste fem månaderna. Borde verkligen skärpa mig där, men herregud det är svårt att komma upp ur träsket då en tillåtit sig att sjunka dit igen!

13 kommentarer:

  1. Mina tips är att omlott bodysar är så mycket enklare att klä på en nyfödd än vanliga, så det löns att skaffa! Pyjamasar med dragkjed är likaså mycket snabbare på och av än de med en miljon tryckknappar! Men annars att inte handla så mycket smått (50-56) för de växer ur innan man hinner blinka och ni kommer säkert få så mycket i present av alla snälla vänner och familj sen också :) (har ju förstås bara haft stora pojkar själv så andra kanske visst tycker det behövs mycket i de minsta storlekarna!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!
      Omlott har jag hört tidigare, så de två minsta bodyn jag skaffat är sådana.
      Men det är som sagt svårt med storlekar och mängd eftersom alla babysar är olika och en inte vet på förhand vilken storlek den levereras i :)

      Radera
  2. Babynäste. Men ni får ju låna vårt om ni vill. :) Det är mitt allra bästa tips! Mycket som man trott man behöver känns sen överlopps. Molly so i babynästet mellan oss tills hon var över ett halvt år, så man hade ju inte behövt ha panik med att tvätta alla sängkläder och bädda. Men så också kanske några tuttar, och en tuttflaska och ersättning ifall inte amningen går som man tänkt. Och eventuellt en bröstpump. Det användes nog här hos oss första tiden. Och en liten skön babymössa. :) Och stickasockor! :) Och, och, och....ska vi ta kaffi snart?? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nästet hade jag glömt redan :)
      Tack, för tipsen. Kaffe låter bra, återkommer om dag. Kan vara provkanin med Molly till konfiramtionen ;)

      Radera
  3. En eller två stickade sköna babyfiltar behöver ni ju :-D o snuttetrasor. Susann

    SvaraRadera
  4. jag är i vecka 19 och vi har redan spjällsängen, kolikgunga och barnvagn och en hel mssa neutrala kläder (vi kommer inte heller ta reda på könet!). Meningen var inte att skaffa så mycket redan.. haha, men grannen har gett åt oss en hel massa då hennes tredje barn föddes i Februari så hon tycer det ät så lätt att få undan allt som inte används mer till oss.. och allt är ju så jäkla dyrt, så man tackar o tar emot! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis samma för mig att jag inte hade tänkt skaffa så mycket på förhand. Men eftersom det skall en del större och dyrare saker till också så insåg jag att det nog är bra att börja i tid :)

      Radera
  5. Nursing pads! - ett måste för det kommer att rinna mjölk i början, var så säker. Spytrasor - använde jag till att både torka nytvättade rumpor med i början och förstås spyor. En snuttegrej som ni tar med er till BB som babyn blir van med redan från början och som doftar "hem".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snutten, hur har jag kunnat glömma snutten?!? Hade ju min egen tilld jag började förskolan typ.
      Den måste jag skriv upp :)

      Radera
  6. För oss så var det bättre att ha byxor med"fot" för här här hålls inga strumpor på. Kan även vara bra att ha en svagare lampa tex. nattlampa vid skötbordet om det behövs byta blöja nattetid så man behåller lite dämpat ljus. Fast ändå så ljust så du ser om blöjan kommer rätt väg ;) spy trasor kan man inte ha för många av.

    SvaraRadera
  7. När vi gick på förberedande kurs för ganska länge sedan talade läraren mycket om kvinnorna i skärgården förr i världen. Med det fick hon tydligt fram hur lite man egentligen behöver, annnat än bondförnuft.
    Mitt råd är nog att inte skaffa så mycket ännu. Se efter vad som kommer i mammalådan och vad vänner o grannar hittsr i sina förråd. Tids nog får ni lägga ut förmögenheter på kläder ��. Men jo spytitrasor behövs! Och en hellång soffa där ena föräldern kan sova i fred på.
    En av våra killar var en sk. "small for date" bebi. Han fick för lite näring i magen, men han tog igen det sen.
    Ja, ännu behöver du några BRA bh.n!
    Ta med redan till sjukhuset! Du behöver dem när mjölken börjar stiga! Tro mej det kan vara plågsamt utan extra stöd. Jag tyckte bäst om vanliga sportditon med breda axelband. Men tror det finns ganska mycket att välja mellan nu förtiden.

    Allt gott!
    Åss

    SvaraRadera
  8. Bästa bhn je slatersportbh... man kan hitt billiga i nain ful färg! :) dem ska med till bb! ;) å salvo ti smörja med... :) å egna sockor! 4 pyjamas till nykomlingen i blandade färger så har du att ta till ännu fast två e nerspydd eller nerkakka å du int årkar tvätt hela tiden!

    SvaraRadera
  9. Jag har sparat en påse små neutrala kläder till den dag ni skulle behöva. 😊 Baby näste ska du inte lägga pengar på, glöm inte ditt händiga släkte 😉 mönstret är nästan ritat redan 😃 / Keka

    SvaraRadera