lördag 14 februari 2015

Mönster till Victoria-tröja

Blev tillfråga att sätta ut mönstret på den här tröjan, och naturligtvis står jag till tjänst.
Jag har stickat min i Muskat-garn. Det gick åt dryga 8 nystan och jag stickade storlek L. Använde mig av stickor st 5.
Följde Marks och Kattens mönster. Minns inte riktigt vad de föreslog för garn...

Fram- och bakstycke. XS, S, M, L, XL
Lägg upp 54 (58) 62 (70) 78 m och sticka resår med kantmaska 2 rm och 2 am. 4-5 cm.
Sticka ett varv rätstickning och följ sedan mönstret:

1 kantmaska, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag...varvet till slut. (avsluta alltså med 2 rm för den ena räknas som kantmaska).
1 kantmaska, 1rm, släpp omslaget, 1 rm, släpp omslaget...varvet till slut.
Sticka 6 varv rätstickning.

Upprepa mönstret tills stycket mäter den längd du önskar. I mönstret står det ca.  56 (58) 60 (62) 64 cm.
Minska 2 maskor jämt fördelat på varvet och sticka resår 2 rm, 2 am innanför kantmaskan 3-4cm. Maska av.

Sticka två likadana.

Ärmar
Lägg upp 46 (46( 50 (50) 50 m och sticka resår 2 rm, 2 am innanför kantmaskan tills arbetet mäter 4 cm. Sticka ett varv rätstickning och öka 10 m jämt fördelat. Sticka mönstret tills arbetet mäter 14 (14) 16 (16) 16 cm. Maska av. Sticka en till likadan.

Sy ihop delarna och tadaa, du har en fin och fräsch luftig tröja. Tycker man kan varierar längden efter tycke och smak, både på ärmar och fram/bakstycket.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar