torsdag 23 oktober 2014

Glöggfantasten rapporterar

 Det kan hända att det är en form av sjukdom.
Glöggdrickandet.
Varje år tidigareläggs det och snart börjar jag väl riva av det redan efter villaavslutningen.
I många år har det varit tradition att dricka den första på lillajul.
Men nu för tiden verkar det inte som att traditioner är så viktiga, och så kan man ju alltid skapa nya :) I år höll jag mig till strax efter höstlovet. Eller möjligen var det på höstlovet...


Vanhan Provon Fabriikki; bästa på länge! Den är supergod. Har aldrig druckit tidigare, köpte den uppe i city så antagligen från S-kedjan eller H-H. Brukar tycka att de flesta flasksorter från vanliga butiker har någon konstig smaksättning (körsbär, svartvinbär osv.) och de vanliga tetra-förpackningarna smakar ju som uppvärmd saft, antingen för mycket eller för lite utblandad saft. Usch!

Dufvenkrooks Mint och Choklad: GUDDOMLIG!! Jag har tjatat om Dufvenkrooks chokladglögg tidigare. Fick upp ögonen för den i H.fors (så lyckat kulinariskt drag att bosätta sig där! ;) ). 2010 var den slut överallt då vi skulle ha här hemma, från Kokkola till Vasa. 2011 laddade jag upp med flaskor redan från oktober. 2012 tillverkades den inte och jag fällde krokodiltårar! I fjol kom något konstig substitut, choklad och apelsin, mjaaa! Men alltså denna, mint och choklad. Det kan ju inte bli bättre!!! Och den smakar faktiskt också mest glögg. Lite synd att den är så söt så man inte kan dricka mer än ½-3/4 dels kopp per gång. Och så är det ju starkvinsglögg, blir lätt snurrig i huvudet av en kopp eftersom jag hållit bort vinet så pass länge. Men det har säkert ordnat upp sig före julen :)

Blossa: gammal favorit! Jag har många år, typ 15(!) då jag tänker efter, knarkat Blossas glögg i juletider så gissa min lycka då jag för två år sen också hittade den på Lissa i alkoholfri tappning. Lika god den,  mycket billigare och mycket närmare!


Det var allt från glöggfantasten för den här gången.

2 kommentarer:

  1. OJ SÖTA va ja ska drick Dufvenkrooks i år! Vart lite utan he ifjol... Tror du dem har e på tulderbåodin redan? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ha handla 3 flaskor rejd i glasboden så eje nåo bara att by ladd åpp. Fyr tå do ejn gang börja vill du ha lite varje da ;)

      Radera