tisdag 30 september 2014

Bokmässan i Göteborg

Lärarföreningen ordnade en resa till bokmässan i Göteborg. Jag är ju helt såld på mässor och var inte sen att hänga på som god förebild från styrelsen.

Den här mässan var helt klart den absolut bästa jag någonsin varit på! Tänk där fanns ju så mycket på svenska, trevligt folk, svensk service och ett otroligt utbud med diskussioner, intervjuer, program och signeringar.
Jag valde några få åhörargrejer men sen gillar jag ju att gå och ströva också (och shoppa, hehe). Lite mer tid att diskutera med läromedelsförlagen hade varit bra, men på slutet var jag så trött så jag kikade bara hastigt över dem före vi återvände till hotellet.
Peppe Öhman och Mårten Westö fanns i Finlands-montern. Det var ju nästan ett måste att gå på. De hade ålderskriser som tema. Läser Peppes blogg sen länge och gillar den mycket. Hade inte läst något av Westö så köpte således hans novell-samling. Har läst två ur boken och tjaa....jag är ju nog en serie-människa i hjärtat. Har lite svårt för alla dessa öppna tolkningar och slut som blir hängande i luften. Plus att den andra var jätte tungläst eftersom den hade väldigt fattigt med punkter. Men, det är alltid bra att förnya sig och vidga sina vyer. Och så måste man ju stöda finlandssvenskismen lite också.

Allas vår mat-Tina är ju en helt underbar typ. Helt klart det bästa på hela mässan! Vi satt på första raden, längst fram. En sådan energi, humor och utstrålning den människan har. Beundransvärt! Fick även provsmaka det hon tillredde, heavenly!!!

Fredagen inledde vi med hotellfrukost och sen en rundtur på stan. Rundturen slutade på Feskekörkan som är som ett slags salutorg med skaldjur. Där åt vi en lunch/middag och njöt något så otroligt!!! Första gången jag smakade ostron (som en kallsup med tuggmotstånd, månne det var kaviaren och champagnen som saknades?!?!) och krabba (huhu, aldrig mer! förstod mig inte alls på den!). MEN kräftorna, räkorna och tiger-pastan. Jag döööör så gott det var! Helt otroligt. Ni måste absolut besöka det stället och äta där om ni någonsin beger er till Göteborg!

På lördag kväll var vi ut och åt med hela gänget till A Hereford Beefstouwe. Också helt ljuvlig mat och absolut värt ett besök. Man fick fylla i sin egen beställning på små kort. Väldigt roligt ställe.

Vi bodde på Hotell Panorama. Underbar frukost men sjukt små rum. Alla "dubbelrum" var egentligen enkelrum som de satt in en bäddfåtölj i. Svårt att röra sig och ingenstans att ställa kappsäck och attiraljer. Stora minuspoäng! Hotellet självt var bra placerat. Gångavstånd till mässcentret, Liseberg och centrum.

Men staden var fin. Den skulle vara underbar att besöka sommartid med kanalerna och älven. Sätter upp den på önskelistan för framtida behov :)


Shoppade ju mest böcker, naturligtvis :)  De flesta dedikerade eller signerade. Och en del julklappar ;)

Har blivit tipsad om denna serie, få se om jag fastnar. Författaren har också en bok som heter Anhörig som är skriven om henne själv och som lära vara bra. Har dock inte tidigare läst något skrivet av författaren så får se vad jag tycker.

En hängare för alla mina scarfar och halsdukar fick följa med. Nu skall det bli ordning på torpet! Den var från Tiger, lite som typ Tiimari med massa småplock.
Bokstavsplansch + klämma från Lagerhaus. Alltså HUR kan jag ha missat den affären?!? Min nya favorit, där fanns ju SÅ mycket FINT!!!

Jag är supernöjd med resan och det bästa av allt var ju att vi fått så bra med stipendier så vi betalade hela noll cent själva. Huippu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar