måndag 9 december 2013

Bokrecension av Din matkasse.

Jag lovade Christina en recension efter att vi använt boken en tid. Nu har vi bytt årstid från hösten till vintern och jag tänkte skriva min åsikt om boken och recepten so far. Vi har kokat oss genom alla veckor förutom en av höstens menyer och har nu bytt till mustigare vinterutfodring.

Jag snackar alltså som Din matkasse, skriven av E.Hamberg och A.Rosvall, kan beställas från Adlibris, genom att klicka här.
Läste genom våra kommentarer vi skrivit till alla rätter och fnissade lite, jag tyckte det mesta var sjukligt gott och maken har en enhetlig linje med "mindre av xxx (valfritt av grönsaker och hälsosamt i rätten) och mer av xxx (valfritt kött, oftast bacon eller korv)". Men jag är ändå mäkta imponerad av honom och att han smakat av alla rätter vi gjort!


Vecka 1:
Kikärtspasta, mums! Akta med pepparn och ringla lite olja över, aningen torrt.
Kyckling med curry och lite sött, helt ok. Lite wierd smak.
Lax med vitlökssmör, herredumilde!!! Åt tills jag nästan sprack!
Mummis morotssoppa, alltså mums! En skvätt vitt vin och massa pepparrot rekommenderas.
Spagetti med kantareller, göttgöttgött en fredagkväll tillsammans med ett glas rött av Doppio Passo.
Detta var den överlägset bästa veckan hittills!

Vecka 2:
Svartrotsgratäng, helt ok. Smakade egentligen inte så mycket, så i med mer bacon. (tänk att min make ÅT detta!!!).
Italienska kycklingrullar med pasta, supergott med tomatsåsen till, mmmm!!
Förkylningsspoppa, överraskande god, mättande och kryddig fast konsistensen var som vatten.
Vilda biffar, uteblev pga bristen på ingredienser men jag har ätit dem i Sibbo och de var helt ok.
Räk- och krabbkakor med majrove-coleslaw, sjukligt goda men svårt att få dem att hållas ihop!

Vecka 3:
Flygande Jacob, mmmmmmmmm!!!! Så gott!!!
Stolta paprikor, nja.
Skrei med frasigt täcke och rotmos, mosen var rinnande men såsen räddade allt. Vit fisk is not my thing.
Pampig pumpasoppa, slurp!
Indiska lammbollar i tomatsås, fy f*n!

Våra matkassars saldo har legat mellan 53 och 75€. Inte fy skam! Det är räknat på fyra personers portioner så våra "veckor" har ofta sträckt sig över mer än vardagarna eftersom det blivit över, ofta har maken också tagit med till jobbet.

Sen är det ett stort plus att någon har tänkt åt dig. Du handlar en gång i veckan och slipper allt som lämnar dig i handen då du hungrig och trött handlar efter arbetsdagen slut och tänker att det skulle vara så gott med det ena och det andra. Förstås kommer ju frukost till; mjölk, yoghurt och havregrynsgröt :)

Mycket nöjd och fortfarande ivrig över vårt inköp!

4 kommentarer:

  1. Låter intressant! Skulle själv vara intresserad av att testa, men eftersom jag är själv hemma tre veckor av fyra i en månad så känns det kanske inte som ett alternativ just nu. Men det där lax med vitlökssmör lät ju riktigt gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera den! Men passar nog bättre åt en liten familj än enskilt, för oss är det toppen att den är räknad på 4 pers eftersom min make äter ganska mycket och skall ha med till jobbet mat sgs varje dag.

      Lägg denbak örat till senare tillfälle :)

      Radera
  2. Låter som något man borde testa... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Så varierande och god mat har jag aldrig ätit! Förutom på jobbet förstås :)

      Radera