tisdag 30 juli 2013

Shopping

Den mest lyckade shopping-dagen på länge. Tack regnet för att du körde iväg mig till Vasa!

Har länge länge önskat mig Efva Attlings Miss Butterfly. Ingen har uppfyllt min önskan så i dag slog jag slag i saken och köpte en present till mig själv :)
Det är en "grattis till din fastanställning-present". Har grunnat på det sen maj och nu är den äntligen min! I bland är det så roligt att skämma bort sig själv med något man så länge velat ha, men varit tvungen att vänta på tills något speciellt händer. Att unna sig något. Ge sig själv lite glädje i livet. Inte för att jag behöver orsaker för att få shoppat, men vissa saker är roligare att vänta med så de får en riktigt speciell betydelse.

Två fria fladdrande fjärilar med kärlek, min make och Freddi :)



Satte också sprätt på lite semesterpengar. Kan ju inte panta undan alla på sparkonto heller ;) En ny jobbväska till mig. Den bara skrek på mig så fort jag satte foten innanför dörren. Färgen, den jättefina färgen! Kom mig nästan inte för att se på den jag egentligen hade tänkt köpa. I bland så turas det så förskräckligt bra för en!
 Fick mig också en ljuvlig klänning. Roligt  med den lilla fjärilen som detalj på axeln. Matchar ju halsbandet. Det är underbart mjuk och jag föll pladask för den. Tur, igen!, för mig att den var på REA. Annars skulle den tyvärr ha fått hänga kvar. Huisigt mycket pengar de begär för ett plagg förärat med texten "Odd Molly" i nacken och på fållen. Iiiiik, min första egna Odd Molly-klänning!!! Jag har suktat och dreglat över dem i snart tre år!!!
Så nu är jag så där löjligt ivrig att få återgå till jobbet. På torsdag styr jag kosan dit. Få se i vilken ända jag börjar, skönt att ha gott om tid på sig!


16 kommentarer:

  1. Oj! Ska du jobba i värmeböljan???!! Hjälp! Ja far nog på jobbet först 12.8 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, lite jobb varje dag så är det inte så mycket och så långa dagar som väntar efter 12:e sen.

      Radera
  2. Ähh, man öppnar PP nr 1 å så kör man. Inge behövs göras före.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har tur om du har gjort det så lätt för dig. Tyvärr kommer inga PP med på köpet då man byter årskurser och läromedel, ingen som möblerar och hänger upp då du byter klassrum, ingen som springer och hämtar material åt dig till förrådet, ingen som gör dina listor, planer, papper och budgeter. Så på vissa ställen behöver man nog göra lite före. Det mesta är ju trots allt för elevernas skull.

      Kanske är det lättare att jobba på hgst, vad vet jag?!? Men jag skulle inte byta :)

      Radera
  3. Ähh, sånt gör man vartefter. Man lär sig vartefter att inte jobba även på loven. De tar nämligen mycket snabbt en skitin ända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fixar gärna sånt som går på förhand så behöver man inte vara så sjukt långa dagar då det kör igång sen. Man får bara kort fundera på följande dags lektioner. Mjukstarta lite :)

      Radera
  4. Du som är fackligt intresserad borde kanske inte basunera ut att du börjar jobba från 1 augusti. I andanom ser jag för mig obligatorisk närvaro i skolan för lärare från 1 augusti med ändlösa samplaneringsmöten och annat blahaa, blahaa. Ve och fasa!

    Vill man planera för egen del går det bra att göra det hemma utan större åthävor. För egen del har det alltid funkat bäst att planera lektioner dag för dag, för då är motivationen bäst. Som rutinerad lärare på gymnasiet är det mesta klart från förr och då kan man komplettera vartefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vad är skillnaden om jag sitter hemma och planerar eller på skolan och gör det?!? Själv har jag bättre koncentration då jag inte är hemma. Man bör ju göra så som det fungerar bäst för en själv!

      Det är lite svårt att jämföra arbetsmängden och dylikt över stadierna.
      På varje ställe jag jobbat har vi bara haft ett planeringsmöte före terminen börjat och det tycker jag inte är så oöverkomligt.

      Radera
  5. Precis, håller me! Facket måste nu verkligen se till att minska på lärarnas extra jobb å själva föregå me gott exempel. Inte gå ut offentligt med att "det är normalt" att börja jobba fr om 1.8 som lärare. Kan inte vara så att vi även skall behöva jobba på loven, obetalt dessutom. Blotta tanken på det tröttar ut en. Inte ens som ny lärare har jag jobbat en enda sekund på sommarn el nåt annat lov. Man måste ta allt sen vartefter, en lektion i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju upp till var och en när man börjar fundera på skolstarten, lönen är ju den samma varje månad :)
      Jag brukar bli så ivrig då det blir augusti så jag är alltid nån dag dit och fixar så får jag ha några lediga dagar före det kör igång sen. Och förhoppningsvis inte så jättelånga dagar efter terminstarten.

      Radera
  6. Lönen är ju uträknad på det timantal man undervisar + koefficienter. Att jobba på lov är att jobba gratis. Man skall nog vila å ladda batterierna på loven för sen under jobbåret jobbar man ju konstant, ingen ledig tid alls. Extremt mycket prov som skall konstrueras, rättas, bokföras, PPn som skall göras varje period.

    Samplanering får man inte alls ha på semestern. Strider mot facket. Fortbildning får man ha enligt vissa principer, men inte alls samplanering. Samplaneringen skall ske då eleverna anlänt till skolan.

    http://www.fsl.fi/lonochledighet/fragor-och-svar-om-lon-anstallning-och-ledigheter/16-larares-arbetsuppgifter/2699-lararnas-fortbildningsdagar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår kommun har gemensamt med en annan kommun första tillfället före eleverna anlänt. Det står ju att man får ha dagen före eller dagen efter...

      Radera
  7. Nej, det är fel. Många tror det är så, men detta gäller endast när man får ha fortbildningsdagar. Samplaneringen får hållas först när eleverna anlänt. Står i UKTA och går även att kolla med facket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, där ser man. I rest my case!
      Njut av dina sista lediga dagar nu på villan och i havet :)

      Radera
  8. En del förberedelser bör göras före eleverna kommer, det kommer man inte ifrån då man jobbar på grundskolan/lågstadiet. Att själv komma till skolan samma dag som 7 åringarna kommer till skolan fungerar inte, varken för lärare, hemmet eller eleverna. Jag tror det fungerar olika på olika stadier. Själv tycker jag det är ganska skönt att själv kunna bestämma och flexa mina arbetsdagar före själva skolstarten börjar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! På vissa stadier kan man bara inte strosa in samtidigt som eleverna...Och som jag skrev tidigare, vad är skillnaden att planera hemma eller på skolan? Samma arbete skall utföras och man borde ju ha rätt att få göra det där det funkar bäst för en själv!
      Over and out!

      Radera