torsdag 25 juli 2013

Bibliotek och böcker

Var till biblioteket i går. Doften som slog emot mig då jag kom in förde en massa trevliga minnen med sig. Och fick mig att undra: lånar någon böcker från bibban längre?
Minns själv då man gick dit och kom in i det tysta lugna med ett förväntansfull pirr i magen. Då man skulle leta redan på någon skatt att försjunka i sen. Och där fanns så mycket, massor av böcker!

Jag har alltid älskat böcker. Då jag var liten var bokbussen och bibban the place to get them from. Böcker var dyra och det var bara vid alldeles speciella gånger, jul/födelsedag, som man kunde föräras med en sådan. Sagoböcker och bilderböcker hade vi en del av hemma, de användes flitigt och jag tror det gjorde att läslusten infann sig och stannade kvar i vuxen ålder -så tack för den mamma! :)

I dag lånar jag själv ytterst sällan böcker. Vilket är synd, man borde utnyttja då de finns där. Det har blivit så billigt och behändigt att klicka hem dem från nätet, en pocket för någon futtig peng, så läser man och sen glömmer man den. Möjligen säljer den vidare på loppis för en peng sen eller så trängs de i en överfull bokhylla som man inte vet vad man har i. Böckerna har inte lika stort värde längre. Förutom mina älskade serier, dem har jag minsann koll på. Auel, Gabaldon, Meyer, Rawling. På senare år även Jansson, Lindgren och Wolff-Brandt.

Och snart, till all lycka och mitt yrke till tack, får jag packa upp resten av höstens beställningar. Bläddra, dofta och känna ett förväntansfullt pirr i magen av alla nya böcker och året som komma skall!

How lucky ain´t I :)

6 kommentarer:

  1. Alltså jag måste ge dig ett par boktips, läste just Underbara helvete av Jamie McGuire. Sträckläste, en kärlekshistoria som fastnade direkt. Heter på engelska Beautiful disaster och så finns Walking disaster som inte finns på svenska tror jag. Alla själars natt av Deborah Harkness, kärlek och övernaturliga figurer. Jättebra! Och Beautiful creatures av Kami Garcia och Margareth Stohl, på svenska fast titeln är engelska. Ännu mer kärlek och övernaturlighet. Alla rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj, tack så mkt! Ska se om bibban råkar ha dem då eller om det blir till att klicka hem dem :)

      Radera
  2. Vi lånar böcker månatligen. Några åt mamma och en hel drös åt barnen! Så jo folk lånar böcker fortfarande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju skönt att höra. Så alla fantastiska skatter inte står där orörda :)
      Borde kanske ta mig i kragen och försöka utnyttja de tillgångar som finns i höst.

      Radera
  3. Jodå, jag brukar nog besöka bibban nu som då. :) Låna böcker jag vill läsa men inte näns köpa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju skönt att höra att folk ännu utnyttjar det. Jag skall försöka sälla mig till den skaran i höst :)

      Radera