lördag 29 december 2012

Kottarna

Det var någon vänlig anonym själ som bad om att få mönstret till kottvantarna och kottsockorna. Grejen är den att jag inte stickat dem efter något mönster utan bara gjort dem efter en grej jag såg på hantverkarmässan i fjol. Jag har inte heller något mönster på varesig vantar eller sockor, vill man ha kan man gå in på Lindas Lantliga och kika. Garanterar ni hittar där :)

Men jag ger en liten, ytterst opedagogisk, beskrivning i alla fall. Jag hoppas ni är någotsånär bekanta med stickor för annars kan det nog hända att det är grekiska för er :D

Vantar:
 Beroende på om de är till riktigt riktigt nyfödda eller  bara nyfödda lägger jag upp antingen 32, 36 eller 40m.
Jag har använt mig av Nalle-garn, som varken sticks eller irriterar och små trästickor, ingen aning om vad de kan vara för storlek, 3 kanske?!? Jag gör ingen tumme på dem eftersom de är så små.

MUDDEN: 20 varv har jag stickat varannan m rätt och varannan avig.

VANTEN: Sen har jag stickat 3 varv rätstickning med det bruna garnet och därefter delat upp maskorna hälften och hälften.

Den ena halvan stickar jag med brunt garn (ibland har jag tagit 2-4 m av ludd-sidan för att få en rundare kant, man gör som man vill). Beroende på hur stor du gör vanten stickar du 16-25 varv. Varannat rätt och varannat avigt. Kom ihåg att sticka sista maskan på aviga varvet rätt, annars börjar den vrida sig!

Sen stickar du ludd-sidan men lurvigt garn. Där har jag bara kört rätstickning för det syns ju ändå inte och går, åtminstone för mig, smidigare :) Sticka ludd-sidan så att den blir lika lång som bruna släta sidan (brukar inte behövas lika många varv eftersom det lurviga garnet är tjockare).

Då både släta och luddiga sidan är lika långa brukar jag sticka 3 varv rätstickning för att få ihop dem.

IHOPTAGNING: Jag har tagit ihop på kanterna. Det vill säga i början av sticka 1, i slutet av sticka 2, i början av sticka 3 och i slutet av sticka 4. Då det är 3 maskor kvar stickar jag ihop 2 och den tredje rätt, alternativt i början sticka en, ihop 2 och sen resten rätt.
Då det är 4 m kvar brukar jag ta av tråden och dra den genom alla och fästa inuti vanten. Sen är det bara att sy ihop sidorna och sy på ögon och nos.



Sockor:
MUDDEN: Börjar lika som vantarna med varannan avig och rät i 20 varv.


HÄLLAPPEN: Sen stickar jag 8-10v slätstickning på 2 av stickorna, alltså fram och tillbaka vartannat rätt och vartannat avigt. 

HÄLRUNDNINGEN: På det elfte varvet stickar jag första stickan + 1m på andra, lyft en m, sticka en och dra den lyfta m över. Vänd arbetet, lyft första och sticka resten på sticka 2. Från aviga sidan stickar du på sticka 1 1m, lyft 1m, sticka 1m och dra över den lyfta. Vänd arbetet, lyft första och sticka resten. På sticka 2 (där du bröjade med hälrundningen) sticka alla maskor du använde förra varvet + 1 rätt, lyft 1 1 rätt och dra över den lyfta. Vänd och gör lika på aviga.
Fortsätt så tills du kommit ut på båda stickorna, borde gå på 3 omgångar om jag inte minns fel?!?

UPPLOCKNING: Sen stickar du fram och tillbaka på hällappen och plockar upp 1-2 m längs "sidan" för varje gång du vänder. Då du kommer ner till mudden igen borde du ha  lika många maskor som då du började med rundningen + åtminstone 3 extra.

Här stickar jag en liten kil för att det skall bli en böjning på socken så den inte blir som en tub. Jag försöker förklara :)
KILEN: All ihoptagning sker från räta sidan, i båda sidorna! Då du plockar upp på aviga varvet de sista maskorna i sidan stickar du även 3m in på sticka 4. Vänd och lyft första, sticka andra och lyft sista.  Sticka in en maska från sticka 1 till 4:an och dra över den sista på sticka 1 som du lyfte. Ta tomma stickan och sticka hela sticka 1 rätt. Sticka 2 stickar du rätt tills du lyfter sista m och stickar en från sticka 3. Dra över den lyfta maskan och flytta en m till tomma stickan. Sticka 2m, vänd och lyft första. Aviga varvet händer inget förrän du kommer till sticka 4 där du stickar 2 förbi förra varvets m (brukar synas som ett litet hål där du vände förra gången så 2m förbi det!) Vänd arbetet och lyft första, sticka räta maskor tills du kommer till slutet av sticka 4. Då gör du likadant som förra gången sticka nästsista, lyft 1 och sticka 1m från sticka 1, dra över den lyfta och sticka hela sticka 2 rätt. Och så fortsätter du fram och tillbaka tills du minskat så du har lika många maskor på varje sticka och borde ha kommit dig till mitten fram på foten. Då brukar jag sticka 3 varv rätt för att få en liten ihophållning.

FOTEN: Därefter gör du lika som på vanten, hälften av maskorna stickas med det bruna garnet (det blir som en fortsättning på hälen") vartannat varv rätt och avigt. Beroende på hur stor socken skall bli 20-25v.
"Fotsidan" stickas med lurviga garnet lika långt som bruna sidan. Sticka sen 3 varv rätt med brunt för att få dem att sitta ihop och sen gör du en likadan ihoptagning som på vanten.
Sy ihop sidorna och sy på ögon och näsa.

Sen är vi klara! :)

Jag hoppas detta hjälpte dig något. Jag är så värdelös på att skriva ner mönster. Har inte följt något heller utan min mormor och mor har lärt mig hur jag skall sticka sockor och det är svårt att få det nerskrivet.

2 kommentarer:

  1. TACKAR så mycket! Kunde ha gjort det lättare för dig genom att skriva att jag kan nog sticka :-) Bekymret va bara själva kotten :-) Dock är jag jättenöjd med mönstret! Nu ska här börja massproduceras!!!

    Trevlig årskrönika & Lycka till med 2013!

    SvaraRadera
  2. Var så god! Roligt att kunna vara till hjälp :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera