onsdag 1 augusti 2012

finheter


En orkidé, en vuxenhetsblomma, en av de vackraste växter, en som är relativt svårskött har jag hört, en som kommer att bli kortlivad och dö för mina gråa fingrar.

Jag fick den av min kärlek i går, på vår fyra års dag. Han hade hört att jag pratat om sådana och fantiserat om ett projekt som inkluderar orkidéer, nu skall vi bara se om de överlever vintern först. Och så måste jag tänka om lite eftersom de inte gillade direkt solljus.
Vi firade vår dag med att gå på bio, Spiderman. Det var överraskande bra! Antar det är en ny serie på G, som inte har något med de andra S-filmerna att göra, eller?!? Jag väntar hur som haver på uppföljare nu!

Det var i går, juli och sommarmånad. Idag är det augusti och sensommarmånad, nästan kände att det var kallare i luften i morse :)
Första dan på jobb avklarad, det blev mest sorteras, kånkande och pustande idag. Försöka bringa reda i nån annans rum...I morgon skall jag sätta mig i klassrummet och anamma feelisen och se vad vi gör åt omgivningen. SEN lite ledigt och så planera några dagar och så är jag redo att ta emot mina fyra klasser!
Augusti betyder också skärpning i ledet, nu är det slut på sommarslappet. Mindre än 2 månader tills jag skall klä mig i vitt -> länk ikväll. Det var nog de tyngsta km sen jag började med tidsfördrivet. Men det blir väl bättre.

3 kommentarer:

  1. Orkidéer är bland mina favoritblommor. Inte så svårskötta egentligen, vattna en gång i månaden. Ta t.ex. ett 10 liters ämbar och fyll med vatten och låt den stå några timmar i det. Ställ den att rinna av sen så skall den klara sig ett tag.

    SvaraRadera
  2. Har mina orkideér i österfönster och under blomningen sommartid vattnar jag en gång i veckan, annars kanske varannan vecka. Planterar om en gång i året i mars. Inte svårskötta alls.
    Varför börjar ni planera så herrans tidigt på lågstadiet? På högstadiet kommer vi dagen före eleverna till planeringsdagen, annars förbereder vi oss hemma i vanlig ordning.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen!
    På lågstadiet finns det kanske lite merr att förbereda i egen klass, du har ofta flera årskurser, det skall hämtas och letas material till alla ämnen och alla årskurser, pulpeter skall bäras, det skall möbleras och funderas noga igenom hur du sätter dem så de små inte böir störda av de stora. Du skall fixa häften och skriva på, laga kontakthäften och läseordningar och hitta alla dina egna böcker och lärarhandledningar eftersom de läser växelkurser i små skolor.

    Nu hade jag dessutom ny skola och nytt rum att inreda och fixa väggar, scheman, kalendrar, ordningselever och mycket mer. Vi träffas sen alla kollegor på en gång nästa torsdag och gör rastvaktslistor m.m.
    På måndag träffas alla kommunens lärare som har sexor oxh planerar lägerskolan, på tisdag har jag min sommarelev, på torsdag möte, sen har vi gäster. Så det gäller att börja i tid så man hinner med allt.

    SvaraRadera