måndag 13 december 2010

Fredagens julfest

Firades på Furirbostället i Oravais (även om de hade fullt med Vörå-täcken där, kanske de övar inför nästa år?!?)

Det var sådär hemskt gammeldags dukat med matsilver från hur länge som helst sen och gamla tallrikar (men fick sen reda på att de och glasen va fejk, för de hade låtit göra nya i Svedolandet).
Rosor och granris på bordet, sk
arp linneduk å skarpa linneservetter.
-4 i tamburen men inne i vår kammare sprakade en brasa och under kvällens lopp blev det riktigt varmt och mysigt där!
Wc var det roligaste, JAG på mina 162cm var tvungen att böja mig nästan dubbel för att slippa in. De hade märkt ut det med julgransljus för att synas :)


En ordentlig furirsmåltid bars fram, instruktionen var att ta av allt och blanda på tallriken. På min finns således:
en smörbulle (att torka av sina bestick på)
kardemumma-gräddpotatis
rökt lammkött
kräftstjärtar i hummer- å ärtsås
smetana
äppelmos
rödbetsplättar
honungskokta morötter
gruksallad
Det fattas kalvdansin å syltlöks-olivblandingen!!

Sen serverade kardemumma kaffe i världens sötaste blå-vita porslin, åså fick vi en traktortårta till, med chokohjul (minä åt dem!) och luftintag (och en massa andra detaljer jag inte riktigt kopplade ihop :D )
















Tomten kom och hälsade på, samt min farbror som sjöng å spexade lite för oss.
Här skall den snälle rödklädde just dela ut min julklapp; 1kg belgiskt choko. Och A´s chef steg just 2! steg på gilla-stegen!!

Sen fortsatte kvällen med vin och prat och skämt (en del jag inte förstod, andra jag låtsades att jag inte förstod).
På det hela var det en mycket trevlig kväll som blev alldeles mycket bättre än jag väntat mig.


Jag kan varmt rekommendera Furirboställets restaurangdel om man i en mysig miljö vill pröva på lite annorlunda. Det var SUPERB mat, mysig miljö och god service!
Dessutom berättade kocken att där finns rökbastu, infrabastu å badtunna att hyra också ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar