onsdag 30 juni 2010

som barn på nytt








Som sagt, gårdagen spenderade vi några timmar på Olavsborg i Nyslott aka Ulavinlinna Savolinnassa :) Där fanns många fina och fascinerande saker att titta på. Fick mig osökt att tänka på Jamie å Clair som jag läser om :) Men jag konstaterade ganska snabbt att jag inte skulle ha velat bo där och leva på den tiden iaf. Fina klänningar och shit i all ära men kallt å dragigt och jobbigt att springa i 40cm trappsteg, iaf jag med min benlängd. Det var som värsta bergsbestigningen då jag skulle gå i trappor. Vi köpte med smörgås och pommac och lunchade ute i det fria i solens varma sken. Dit kom äckligt närgångna fåglar på besök, dem får ni INTE se här fast A fota dem i alla möjliga positioner och vinklar. I hate them! Men slottet rekommenderar jag för intresserade, kanske en guidtur också för att få reda på så mycket som möjligt. Men det var ett fint och maffigt ställe och jag blir alltid lika imponerad av sådana "byggnader", tänk att de gjort allt för hand, som sagt jag skulle inte ha velat leva på den tiden!

Idag har varit bästa dagen hittills! Åtminstone för min del. Trots att det varit halvklart och blåsigt har vi varit ute i solen hela dagen lång (!). Jag har åkt vattenrutschkanor och plaskat i polen och bastat och känt mig som en liten skidi medan A har legat på en solstol och muttrat hela dagen måttligt intresserad. Men han har iaf varit där, i närheten och bredvid < 3 Så nu kan jag nöja mig och köra vidare lite imorgon, efter alla aktiviteter som vi skall göra här först; tennis, trampbåtar, minigolf, fresbeegolf och allt möjligt vad han pratade om. Hoho! Kommer att va en liminda på freda hör jag :)
Vi har också hunnit besöka ställets vaxkabinett, men säger bara en sak; inget går upp mot det som finns i London. Har nu varit på 3-4 stycken och det är absolut BÄST!

Nu är världens storm på G utanför bilen, blir middag inomhus idag; grillat kött, champinjoner m koskelaskia å bacon, och till efterrätt åt mig; banan m. choko. Det skall jag skölja ner med ett stort glas rött så jag orkar till disken sen :)
Terveisiä Visulahdesta, från skabbtanten å röd-rosa grisen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar